Årsmöte 2019

ifk-goteborg-arsmote-2019

Ännu ett år, ännu ett årsmöte, ännu en fråga var fan alla är? Vi tappar visserligen medlemmar i år, men att inte ens 10% lyckas mäkta med att ta sig till föreningens högsta beslutande organ är fortfarande en gåta. Visst, ni som inte bor i Göteborg eller av andra naturliga anledningar inte kan närvara kan vi självklart ha överseende med, men var är alla ni andra? Årsmötet är inte en show som man lika väl kan följa på sociala media, det är där vi medlemmar faktiskt har en chans att på riktigt påverka föreningen.

Något som vi också har berört tidigare år, som tyvärr fortfarande behöver påpekas, är att de närvarande personerna på föreningens årsmöten är extremt långt från ett tvärsnitt över IFK Göteborgs medlemmar och supportrar. En övervägande majoritet av de närvarande är fortfarande äldre män och pensionärer, långt från den blandade publik som vi ser på läktaren. Din röst är lika mycket värd som deras, så visa ditt intresse för medlemsdemokrati och slut upp nästa gång! Det är viktigt!

Hur som helst, ni som har följt våra mer eller mindre virriga sammanställningar av IFK Göteborgs årsmöten genom åren vet att många har kantats av utspel och drama, något som vi lyckligtvis mer eller mindre var helt förskonade från i år. Närmast kom ändå en äldre gentleman som under frågor kring IFK Göteborgs bokslut tyckte att det var passande att fråga styrelsen hur de tänker agera mot “supporterläktaren” och de ligister som tydligen förstörde match efter match för honom och hans sällskap. Föga oväntat möttes frågan av applåder från den övervägande delen äldre kamrater och en idel tystnad från många av oss andra. Onödigt? Ja. Oväntat? Nej. Det är som det brukar vara, och det är väl lite charm i det också. En stilla undran är om dessa fotbollens sittplatshjältar förstår hur mycket tid, energi, och pengar som supportrar på kommandobryggan lägger på bortaresor, tifon, och gratis marknadsföring för föreningen, och om de verkligen inser vilken otrolig förlust det vore att tappa dessa ideella krafter. Nåväl…

I styrelsen för 2019 finns inte längre supporterprofilen Jakob Andreasson med, då vederbörande av okända skäl valt att inte ställa upp för omval. Det här är tråkigt, inte bara för att Jakob som kassör gjort ett bra jobb utifrån väldigt svåra förutsättningar, han lyckades också – troligen för första gången i världshistorien – faktiskt hålla de ekonomiska redovisningarna både intressanta och framförallt tydliga. Vi hoppas att Jakob nu istället fortsätter som innan han gick in i styrelsen, det vill säga att vara vår röst på medlemsmöten som ifrågasätter och vänder och vrider på den sittande styrelsens ekonomiska utläggningar. Tack för allt Jakob!

Den mest uppseendeväckande frågan och påföljande beslut blev, som du säkert redan vet, att årsmötet utan några som helst omsvep röstade för att IFK Göteborg ska starta ett damlag. Här… kan vi bli lite fundersamma. Inte över att årsmötet röstade för att starta ett damlag – utan för att man gjorde det i princip utan några som helst invändningar eller frågor. Detta trots att man precis innan omröstningen från föreningens sida säger något i stil med “det kan finnas möjlighet att ta över en elitplats från en annan förening då det är svårt att bedriva elitverksamhet [på damsidan]“. Hallå, ingen som reagerade på det? Nej? Det är fint att vi kan rösta med hjärta snarare än hjärna – för på ett emotionellt plan så finns det såklart inga direkta invändningar kring att starta ett damlag – men i en situation där IFK Göteborg är närmast i en ekonomisk kris? Okej, för vi har gjort matten här, och hade väl egentligen tänkt posta en sammanfattning av övriga damlag till de Allsvenska klubbarna innan årsmötet för att ge lite mer underlag, men här kommer den korta versionen:

Intresset och publiksiffrorna för damsektionerna i de olika Allsvenska klubbarna är svagt, riktigt svagt. Publiksnittet för Damallsvenskan nådde en topp på 1127 personer – för 15 år sedan. Därefter har publiksnittet med undantag för året efter legat stadigt under tusen personer. Visst, IFK Göteborg kan starta en damsektion, men hur många som röstade för förslaget på årsmötet tänker faktiskt gå på en enda match? Man kan argumentera att det är irrelevant, att det handlar om en principfråga. Fine, det må så vara, men då kan vi ta lärdom av (fy faaaan) AIK:s damsektion, som lever en marginaliserad tillvaro i skuggan av herrsektionen. Det ska också poängteras att AIK Dam sedan några år tillbaka harvar runt i division 2, vilket naturligtvis inte heller hjälper. Laget anses helt enkelt av många supportrar till herrlaget som en onödig belastning; en meningslös och resurskrävande sektion som måste avhandlas i årsredovisningar och bokslut. Där vill vi inte hamna, det är inte värdigt ett damlag för IFK Göteborg, och det är jättelätt att säga “men vi är inte AIK” – nej tacka fan för det – men låt oss heller inte lura oss själva att det till skillnad mot alla andra klubbar helt plötsligt skulle finnas ett enormt intresse, bara för att de råkar ingå i IFK Göteborg. Speciellt inte om laget får börja längst ner i seriesystemet.

Tur då att det finns smarta människor som f d ordföranden Kent Olsson, som på årsmötet tog bladet från munnen och föreslog att IFK Göteborg Fotboll Dam (eller vad sektionen nu ska heta) nog bör vara en separat förening, en egen gren av alliansföreningen. Det är egentligen det enda rätta beslutet, IFK Göteborgs damsektion kan då växa oberoende av herrsektionen, och det kommer aldrig bli något tjafs om resursfördelning eller ekonomisk belastning. Frågan kommer att tas upp och behandlas på nytt på nästa medlemsmöte till hösten, men egentligen – om det här är den vägen som vi ska vandra – så är det synd att vi inte redan i dag kunde ta det beslutet. För blir damsektionen en egen förening, så är det väl egentligen en fråga för alliansen att ta ställning till? Vad vi minns så behövde vi aldrig något direkt beslutande möte inom IFK Göteborg Fotboll för att skapa futsal-sektionen. Eller? Lite oklart där, minnet sviker och vi börjar bli gamla vi också. Snart är det vi som begär ordet och hötter med käppen mot de unga medlemmarna.

Hur som helst, IFK Göteborg kommer starta ett damlag.

I någon form. Någon gång. Det är allt vi vet just nu.